COMUNICAT DE PRESĂ 27.01.2021

COMUNICAT PRESA 27 ian 2021

ROMÂNIA

 

 MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

INSTITUTIA  PREFECTULUI – JUDETUL  BUZĂU

Comisia de Dialog Social a Județului Buzău

 

COMUNICAT DE PRESĂ 27.01.2021

 

privind desfășurarea acțiunilor de pichetare din data de 27.01.2021, orele 11:00-11:30, ale Asociației  “Uniunea Județeană FRĂȚIA a Pensionarilor Buzău”, respectiv ale sindicaliștilor din cadrul Sindicatului CNS „CARTEL ALFA”- filiala Buzău și Federației Sindicatelor Naționale ale Polițiștilor și Personalului Contractual din România, între orele 12:00-13:00.

 

25 de reprezentanți aparținând Asociației “Uniunea Județeană FRĂȚIA a Pensionarilor Buzău”, au protestat miercuri 27.01.2021, între orele 11:00-11:30, pichetând sediul Instituției Prefectului – Județul Buzău.

 

În timpul acțiunii de pichetare, delegația reprezentanților Uniunii Județene FRĂȚIA a Pensionarilor Buzău a fost primită de doamna subprefect Adina Moiseanu. La întâlnire au participat:

  • Găgeanu Marian – președinte Uniunea Județeană FRĂȚIA a Pensionarilor Buzău.
  • Rizea Ilie – membru Uniunea Județeană FRĂȚIA a Pensionarilor Buzău.
  • Lungu Marcel – secretarul Comisiei de Dialog Social Buzău

Principalele revendicări din memoriu au fost următoarele:

1.Aplicarea Legii nr. 127/2019, în totalitatea ei, o lege aflată în vigoare, cu precădere majorarea punctului de pensie, așa cum este prevăzută la art. 86, respectiv 1775 – 1.09.2020 -și 1875 – 01.09.2021.

Legea NU se negociază, se aplică într-un stat de drept.

2.Pensionarii și persoanele vârstnice merită respect, NU umilință.

Guvernul României trebuie să caute soluții, NU motive, când este vorba de un trai decent pentru seniori.

Competența se măsoară în fapte, v-ați asumat, REZOLVAȚI.

Contați pe sprijinul și înțelegerea noastră, în condiții de respect reciproc.

3.Susținem statul de drept, democrația și orientarea proeuropeană a României.

Subprefect:  Acest memoriu îl vom transmite MMPS pentru a fi analizat și dezbătut în cadrul Comitetului Național Tripartit pentru Dialog Social.

Între orele 12:00-13:00 100 de reprezentanți aparținând Sindicatului CNS „CARTEL ALFA”- filiala Buzău și Federației Sindicatelor Naționale ale Plițiștilor și Personalului Contractual din România”, au, pichetat sediul Instituției Prefectului – Județul Buzău. În timpul acțiunii de pichetare, delegația sindicaliștilor a fost primită de doamna subprefect Adina Moiseanu. La întâlnire au participat:

  • Minică Vasile – președinte CNS „CARTEL ALFA”- filiala Buzău
  • Marius Ionescu – președinte FSNPPC România
  • Biță Vasile – președinte SNPPC Buzău
  • Ilieș Ioan – vicepreședinte CNS „CARTEL ALFA”- filiala Buzău
  • Ciolan Florin – președinte Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci – Buzău
  • Lungu Roxana – consilier Consiliul Județean Buzău.

Domnul Marius Ionescu a prezentat principalele revendicări din memoriu, anume:

Vă informăm asupra faptului că, în calitate de Federație membră a Confederației Sindicale Naționale CARTEL ALFA si de organizație reprezentativă la nivelul sectorului de activitate ,,Ordine publică”, gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, ne-am raliat acțiunilor de protest declanșate la nivelul Confederației, începând cu data de 14.01.2021, și vom organiza, în comun, o serie de manifestări sindicale, în conformitate cu legislația în vigoare, pentru a revendica respectarea drepturilor profesionale și economico-sociale ale membrilor noștri de sindicat. în temeiul legislației privind dialogul social, vă aducem la cunoștință principalele noastre revendicări:

– abrogarea art. I din OUG 226/2020, prin care se anulează aplicarea etapizată a Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (art. 38), de la 1 ianuarie 2021, respectiv acordarea a 1/2 din diferența salarială rezultată dintre cuantumul actual și cel prevăzut în lege, pentru 2022;

– abrogarea art. VIII (7) din OUG 226 / 2020 care anulează indexarea pensiilor militare de stat, cu rata inflației, în cursul acestui an, prin derogare de la Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare;

– majorarea, la plafonul permis de lege, de 25%, a sporului pentru risc și suprasolicitare neuropsihică, acordat în prezent polițiștilor judiciariști, specialiștilor din structurile de investigații criminale, de combatere a criminalității organizate, de acțiuni și intervenții speciale, din centrele de arest-transfer, criminalistilor etc.), conform Legii 153/2017; 4. majorarea normei lunare de hrană acordate personalului MAI, dat fiind faptul că actuala valoare nu a fost actualizată cu indicii prețurilor de consum ai produselor alimentare, așa cum aceștia sunt stabiliți de Institutul Național de Statistică;

           – încadrarea în condiții de muncă mai avantajoase a personalului contractual din cadrul MAI, care este tratat neunitar și discriminatoriu din acest punct de vedere, conform actualelor reglementări;

          – acordarea unui supliment salarial pentru risc medical și angajaților din Ministerul Afacerilor Interne, aflați, încă din data de 16 martie 2020, în prima linie a combaterii și prevenirii efectelor pandemiei medicale, deoarece își expun zilnic sănătatea acestui pericol, prin prisma misiunilor efectuate și a contactului permanent cu diverse categorii de persoane, simptomatice sau asimptomatice.

 

Domnul Minică Vasile – președinte CNS „CARTEL ALFA”- filiala Buzău a prezentat principalele solicit[ri ale confederației, anume:

În urma analizei situației actuale, a progamului de guvernare, a deciziilor adoptate sau a măsurilor anunțate de actualul guvern, care dezavantajează disproporționat lucrătorii și categoriile cele mai sărace ale populației, Confederația Națională Sindicală “Cartel ALFA” constată existența conflictului social și ca urmare, a decis declanșarea acțiunilor de protest.

Pandemia provocată de virusul Sars-Cov-2 a apărut într-un context de dezechilibre sociale majore în România, unde venitul obținut din muncă nu oferă un trai decent pentru majoritatea lucrătorilor, accesul la servicii publice de calitate este rezervat doar celor privilegiați, oportunitățile de angajare sunt uniforme, în condiții egal de precare, singura alternativă pentru mulți fiind emigrarea.

În același timp, cea mai mare parte din povara fiscală este pe umerii lucrătorilor, prin contribuțiile sociale, impozit și TVA-ul plătit în achiziționarea bunurilor de trai (veniturile mici se duc integral pe consum). Această povară fiscală, care anulează cea mai mare parte din câștigurile lucrătorilor, este în plus colectată prost și gestionată ineficient[1], fără să se transforme în beneficii palpabile – accesul la servicii publice gratuite și de calitate. Avem o politică fiscală care dezavantajează lucrătorii, iar creșterea economică este distribuită inechitabil: 52% din PIB către capital și cca 38% către lucrători, cu mult mai jos decât media UE, de 47,8% către lucrători.

Creșteri de prețuri, costuri suplimentare în sarcina angajaților, blocări discreționare de salarii (la unele categorii deja nedreptățite anterior), menținerea salariului minim la un nivel derizoriu, menținerea cotei unice, care și-a depășit utilitatea și este doar generatoare de inechitate, menținerea blocajului asupra negocierii colective și a drepturilor sindicale la locul de muncă. Concret, ne opunem politicii de austeritate în domeniul salarizării. Nici menținerea salariului minim la un nivel atât de scăzut, nici înghețarea unor drepturi salariale nu se justifică având în vedere că salarizarea din România este mult în urma productivității și a nivelului prețurilor pentru bunuri și servicii. Astfel, piața muncii din România este la 66% din productivitatea orară medie a UE (Eurostat)[2], însă costul brut al orei de muncă este la doar 35% din media UE.

În ceea ce privește distribuția salariilor din România, doar 13% sunt la un nivel peste salariul mediu, Avem 1,6 mil lucrători cu normă întreagă la nivelul salariului minim, însă ceea ce este și mai îngrijorător, jumătate din totalul lucrătorilor sunt încadrați cu salarii care nu depășesc 1600 lei net/2700 brut, un nivel care nu permite lucrătorilor un trai demn din munca lor. Acest fenomen își are cauza principală în blocarea negocierii colective, prin legea 62/2011, legea (anti-)dialogului social. Proiectul de modificare a Legii 62/2011, elaborat cu consultarea partenerilor sociali în decursul ultimilor cinci ani, se află în faza de raport final, însă adoptarea legii trenează și nu este asumată de actuala coaliție de guvernare. Aceasta înseamnă în fapt lipsa posibilitatii efective de negociere a contractelor colective de muncă sectoriale sau la nivel național.

Blocarea negocierii la nivel de sector în ultimii 10 ani a condus la aplatizarea grilei salariale și alinierea salariilor la nivelul sau aproape de salariul minim. Negocierea colectivă, prin contractele colective de muncă, este singurul instrument care poate conduce la o așezare echitabilă a salariilor în funcție de calificări, experiență și alte criterii, iar acest instrument este inutilizabil din cauza piedicilor legislative din Legea 62/2011.

Principalele noastre revendicări sunt:

  • Un salariu minim decent
  • Pensii echitabile
  • Servicii publice de calitate
  • Deblocarea negocierii colective
  • Taxare justă
  • Aplicarea corectă a legislației

În concluzie, suntem pe deplin conștienți că România, alături de întreaga lume, trece print-o criză sanitară și economică de amploare. Credem însă că este nevoie de politici publice echilibrate, elaborate printr-o consultare reală cu partenerii sociali, care să distribuie echitabil efortul și costurile. Întreaga Europă a învățat lecția dură a crizei financiare din 2008 și în consecință a renunțat la modelul austerității, favorizând politici orientate spre conservarea veniturilor populației și puterii de cumpărare, inclusiv ca soluție economică pentru a consolida cererea de produse și servicii, pentru o revenire mai rapidă”.

Subprefect: Am înțeles că aceste memorii a fost, deja, înaintate către  Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Afacerilor Interne, dar și noi vom proceda la fel, în sensul în care îl vom transmite ministerelor sus menționate pentru a fi analizate și dezbătute în cadrul Comitetului Național Tripartit pentru Dialog Social”.

Menționăm că nu s-au semnalat evenimente deosebite în cadrul acțiunii de pichetare, măsurile de siguranță fiind asigurate de către Inspectoratul de Jandarmi Buzău.

Copreşedinții Comisiei de Dialog Social Buzău

 

p.P R E F E C T,             PREȘEDINTELE CONSILIULUI JUDEȚEAN BUZĂU

SUBPREFECT,

ADINA MOISEANU                             PETRE EMANOIL NEAGU